Yousee gør plads til bedre billedkvalitet og højere bredbåndshastigheder, det får stor betydning for dig dig høre radio

Ambitionen hos YouSee er klar: Danmark skal flyttes til det næste niveau, det betyder bl.a., at vi nu tager hul på udrulningen af det lynhurtige bredbånd, gigabredbånd, der sikrer bredbåndshastigheder på op til 1 Gbit.

Det betyder samtidig, at der i februar 2017 lukkes ned for FM-båndet i YouSee’s kabel-tv-net for at frigøre den nødvendige plads til de nye bredbåndshastigheder.

Fremtiden bliver mere og mere digital. Det er uundgåeligt. Og Danmark hører også til blandt de lande i verden, der er med længst fremme på det digitale beat.

Men de senere år har Danmark tabt noget af det momentum, imens andre lande har skruet gevaldigt op for tempoet. Derfor skruer YouSee nu op for at sikre Danmarks førerposition og sikre, at jeres beboere/medlemmer er gearet til de fremtidige, digitale behov.

Et vigtigt skridt på den rejse er netop at sørge for, at alle husstande i langt højere grad får adgang til hurtigere bredbåndsforbindelse, noget som allerede efterspørges.

FM lukningen gennemføres i uge 3 - 7 2017, på den måde forstyrres den enkelte kunde mindst muligt. Den enkelte kunde vil blive varslet om et mere konkret tidspunkt.
  • Disse kunder bliver påvirket af FM-luk: Det drejer sig udelukkende om YouSee-kunder, der modtager tv og bredbånd via kabel-tv-stikket (via coax). Det gælder således også de bolig-/antenneforeninger, der modtager deres tv og bredbånd via coax med undtagelse af følgende foreninger, der selv ejer deres antennenet: Ishøj Fællesantenne, TREFOR, Ringe Antenneforening, Dyrup Sanderum Antenneforening, Brande Antenneforening, Odder Antenne, Skanderborg Antenneforening, Videbæk Antenneforening, TUKNET og Hjørring Antenneselskab. YouSee anslår, at der i dag er godt 300.000 husstande, der hører FM radio via deres antennestik.

• FM-luk berører de landsdækkende radiokanaler: NDR Kultur, NDR 1, NOVA fm, Pop FM Dans, P1, P2, P3, P4, P5, P6 Beat, P7 Mix, P8 Jazz, R Klassisk, Radio 100, Radio24syv, Schleswig-Holstein, SR-P2 Sven, The Voice. Derudover bliver en række lokalradiostationer distribueret på FM via YouSee’s kabel-tv-net.

• Disse kanaler findes fortsat som DVB efter FM-luk: DVB er en forkortelse for Digital Video Broadcasting. For radiokanalerne betyder det, at de også findes på deres egen tv-kanalplads, og man kan altså lytte til radiostationerne via sit tv. Det gælder alle de ovennævnte, landsdækkende kanaler.
  • Alternativer til radiolytning fremover: Mange radiostationer findes som DVB og kan høres over tv’et. Derudover kan kunden vælge at investere i en DAB-radio, og en række radiokanaler findes desuden som apps eller på internettet. De YouSee-kunder, der ønsker at fortsætte med FM radio, kan henvende sig til YouSee og få tilsendt en stueantenne, der kan kobles til deres anlæg – helt uden beregning.

Bestil stueantenne uden beregning

I forbindelse med FM-sluk, har kan du bestille en gratis stueantenne, så du stadig kan høre radio på det anlæg, du har. Du skal blot skrive dig op på yousee.dk/tv2017.

Så sender vi en stueantenne til dig sidst på året uden beregning.

Der kan kun bestilles én stueantenne pr. husstand.

Har man en helt almindelig transistorradio med antenne eller en DAB-radio, kan man høre radio, helt som man plejer.

Få 20 % i Elgiganten

I forbindelse med at vi slukker FM-signalet fra 9 januar til 24 januar 2017, skal de medlemmer/beboere, der har hørt FM-radio via deres kabel-tv-stik til at høre radio på en ny måde.

En af løsningerne er at købe en digital radio – også kaldet en DAB-radio. Derfor har vi i samarbejde med Elgiganten sørget for, at de medlemmer/beboere, der har tv fra YouSee, kan få 20 % rabat på alle DAB-radioer og DAB-adaptere.

Tilbuddet gælder ikke for allerede nedsatte produkter.

Jeres medlemmer/beboere skal blot oplyse rabatkoden i Elgigantens butikker eller på elgiganten.dk, når de er i gang med at foretage et køb.

Rabatkoden er: YOUSEERADIO

Hvad er Gigabredbånd?
  • Gigabredbånd er navnet på YouSee’s højhastighedsbredbånd, der leveres via coax-teknologien. Ambitionen er, at husstande i 2017 skal have adgang til 1 Gbit. Det er en hastighed, som man kun drømte om for få år siden, men som bliver en realitet inden for få år. I intet andet land bliver bredbånd via kabel-tv-nettet rullet ud til så mange husstande på så kort tid, som TDC Group og YouSee gør i samarbejde med Huawei frem mod oktober 2017, hvor udrulningen forventes at være gennemført.

• Vi opgraderer YouSee’s kabel-tv-net: Der er flere fordele at hente, når vi nu går i gang med at opgradere og udskifte udstyret i YouSee’s kabel-tv-net. Med et nyt kabel-tv-net giver vi nemlig adgang til markant højere bredbåndshastigheder, der understøtter den stigende interesse for streaming. Og så vil opgraderingen give mere båndbredde til de enkelte tv-kanaler, så tv-signalet vil stå endnu skarpere.

• Højere up- og downloadhastigheder. Med opgraderingen skifter vi til Docsis 3.1 standarden med nye bredbåndshastigheder. Så kan vi tilbyde hastigheder op til 1.000 Mbit med YouSee Bredbånd via coax. Og I 2017 skruer vi desuden yderligere op for upload-hastigheden, så vi kan tilbyde de samme up- og downloadhastigheder. Det kan fx være 500/500 Mbit.

• Privat ejede kabelnet (coax net). Foreninger der selv ejer deres antennenet, har også mulighed for at opgradere deres eget kabel-tv-net og få adgang til de nye bredbåndsfordele og bedre billedkvalitet. Derfor vil vi løbende kontakte jer med tilbud om at opgradere jeres kabelnet til fremtidens digitale behov.